دوچرخه‌سواری و تاثیر آن بر سلامتی افراد و جامعه

دوچرخه|دوچرخه برقی|سلامتی|کاهش وزن

دلایل بسیاری وجود دارد که حاکی از برتر بودن مزایای دوچرخه‌سواری، به عنوان یک شیوه حمل و نقل پاک و آسان است و نشان می‌دهد افرادی که دوچرخه‌سواری می‌کنند در امنیت و سلامتی بیشتری در جامعه هستند. دوچرخه‌سواری بهترین نوع ورزش برای افراد یک جامعه و ابتدایی‌ترین شیوه حمل و نقل است که البته نسبت به سایر ورزش‌ها، منطبق‌تر بر الگو و شیوه زندگی افراد یک جامعه است. در همین راستا در این مقاله قصد داریم مطالب جالبی در رابطه با تاثیر دوچرخه‌سواری بر سطح کیفیت زندگی و سلامت جامعه بپردازیم.

1- دوچرخه‌سواری و تناسب اندام

دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی| تناسب اندام
دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی|تناسب اندام

با توجه به مطالعات انجام شده نرخ چاقی در افراد بزرگسال در جوامع مختلف رو به افزایش است. متاسفانه ارتباط نزدیکی بین چاقی و خطر بیماری‌های قلبی و فوت ناشی از آن نیز وجود دارد. چاقی افراد ممکن است منجر به سرطان، معلولیت در سال‌های بالای زندگی و حتی کم کردن امید به زندگی گردد. در افراد بالای 40 سال چاقی می‌تواند امید به زندگی را حدود 6-7 سال کاهش دهد.

داده‌ها در سطح فردی و جمعیتی نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری می‌تواند باعث افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و سوزاندن چربی در حدود 5 کالری در هر دقیقه ‌شود. افرادی که با دوچرخه‌ رفت و آمد می‌کنند، نسبت به افرادی که از روش‌های دیگر برای رفت و آمد استفاده می‌کنند، دارای تناسب اندام بیشتری هستند. دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که در آن تمامی ماهیچه‌های پا درگیر هستند که باعث افزایش نرخ تپش قلب نیز می‌شود. بنابراین افزایش دوچرخه سواری به عنوان یک روش حمل و نقل، راه‌کاری امیدوارکننده‌ای برای مقابله با سطوح گسترده عدم تحرک و اضافه وزن می‌باشد. اگر شما بدنبال کاهش کالری بیشتری هستید، می‌توانید در کنار دوچرخه‌سواری، غذاهای متراکم کم کالری مثل سبزیجات را در رژیم غذایی خود همراه با دوچرخه‌سواری قرار دهید.

علاوه بر مشکلات سلامتی جسمی که عدم تحرک می‌تواند بر فرد و جامعه تحمیل کند، این مشکلات دارای هزینه‌های قابل توجهی برای هر جامعه‌ای نیز هست. به عنوان مثال هزینه‌های اقتصادی عدم تحرک بدنی و چاقی در کشور کانادا در سال 2001، 5/3 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

2- دوچرخه‌سواری و کاهش ابتلا به انواع بیماری‌ها

دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی| انواع بیماری
دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی|انواع بیماری

کم تحرکی می‌تواند عامل ایجاد انواع بیماری‌ها و یا حتی مرگ و میر به دلایل مختلف باشد. امروزه بیماری‌های قلبی شایع‌ترین و بزرگترین عامل مرگ و میر است. علاوه بر این، بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم و بیماری‌های تنفسی که معمولا در ارتباط با چاقی افراد است، نیز خطرناک است. بر اساس تحقیقات انجام شده توصیه می‌شود که افراد میان سال در هفته حدود 150 دقیقه و افراد جوان در هفته 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند، بنابراین روش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری برای رسیدن به محل کار، مدرسه و یا خرید، بهترین روش برای انجام فعالیت بدنی است. بدون فعالیت‌های بدنی و ورزش، افراد جامعه دچار عارضه چاقی و سایر مشکلات سلامتی شوند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک ساعت در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

افرادی که با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از حمل و نقل‌های موتوری استفاده می‌کنند، در شاخص‌های سلامتی قلبی عروقی پیشرفت قابل توجهی دارند که منجر به کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنان می‌گردد. به عنوان مثال، افرادی که حداقل 25 کیلومتر در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی، در مقایسه با کسانی که از نظر جسمی فعال نبوده‌اند، می‌باشند. یک مطالعه جامع در مورد افراد دوچرخه‌سوار نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر در افراد غیر دوچرخه‌سوار 39% بیشتر از افراد دوچرخه‌سوار است.

دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی| کم خوابی
دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی|کم خوابی

علاوه بر سلامت جسمی، دوچرخه‌سواری به عنوان یک ورزش ساده، منجر به افزایش سلامت روان نیز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش دوچرخه‌سواری، به عنوان یک روش درمانی برای درمان بیماری‌هایی همچون افسردگی و اختلالات خواب و غیره موثر است.

3- دوچرخه‌سواری و پایین‌ آمدن سطح آلودگی هوا

دوچرخه|دوچرخه برقی|آلودگی هوا|آلاینده

براساس تحقیقات انجام شده حدود 51% از رفت و آمدهایی که با اتومبیل انجام می‌شود مربوط به مسافت‌هایی کمتر از 5/7 کیلومتر است. این به این معنی است که تغییر دادن جامعه‌ی وسیعی از افراد به سمت استفاده از دوچرخه، دارای جامعه آماری بزرگی است و اثرات مفیدی در کاهش انتشار آلاینده‌ها و سطح آلودگی هوا خواهد داشت.

ممکن است بنظر رسد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند خطر برای دوچرخه سواران ایجاد کند، حال آنکه، نتایج مطالعات نشان می‌دهد دوچرخه سواران به طور کلی در معرض کمتری از ذرات ریز، ترکیبات آلی فرار و مونوکسید کربن و سایر آلاینده‌ها در مقایسه با سرنشینان اتومبیل‌ها هستند. بنابراین در هنگام دوچرخه‌سواری، سطح کمتری از افراد در معرض آلاینده‌ها هستند ولی در مورد سرنشینان اتومبیل، جذب آلاینده‌ها به دلیل افزایش زمان در معرض قرار گرفتن آلاینده‌ها که تقریباً 2 تا 4 برابر است، بیشتر است.

از دیگر مزیت‌هایی که دوچرخه‌سواری و البته دوچرخه‌سواری از نوع برقی آن، می‌تواند برای افراد یک جامعه به ارمغان بیاورد، پتانسیل دوچرخه‌سواری در کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. آلودگی هوایی که در ارتباط با ترافیک جاده‌ای است مسئول بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره است. باید به این نکته توجه داشت که دوچرخه‌سواری برقی هیچ نقشی در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد. از این رو برای بهبود کیفیت هوا در مقیاس محله یا منطقه‌ای، دوچرخه بهترین راهکار است. برای تحقق چنین اهدافی، دوچرخه‌سواری باید جایگزین بخش قابل توجهی از حمل و نقل موتوری گردد.

به عنوان مثال نتایج تحقیقات در کشور سوئد نشان می‌دهد که چنانچه رانندگان اتومبیل بجای استفاده از اتومبیل از دوچرخه به مدت 30 دقیقه برای رسیدن به محل کار خود استفاده کنند که این به معنای افزایش 11000 دوچرخه‌سوار جدید است، متناسب با 209% درصد افزایش استفاده از دوچرخه نسبت به وضع موجود است و به این معناست که افراد 7% کمتر در معرض گازهای سمی مانند NOx و دی اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها قرار می‌گیرند و این امر یعنی نجات 449 سال عمر افراد این جامعه.

علاوه بر این سر و صدا و حجم بالای تراکم از جمله نتایج منفی گسترش استفاده از وسایل نقلیه موتوری در سطح هر جامعه‌ای است. در سالهای اخیر سر و صدای ترافیک اتومبیل‌ها، یک خطر بهداشت شهری است که بر رشد کودکان جامعه تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش سکته قلبی در بزرگسالان می‌شود. دوچرخه‌سواری به عنوان رویکردی برای کاهش سر و صدای ترافیک و کاهش تراکم بسیار موثراست.

4- دوچرخه‌سواری و کاهش تلفات جاده‌ای

دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی| تصادف
دوچرخه|دوچرخه برقی| سلامتی|تصادف

با افزایش سهم حالت دوچرخه‌سواری به عنوان یکی از روش‌های حمل و نقل، میزان صدمات و تلفات احتمالی از دوچرخه‌سواری کاهش می‌یابد، اثری که لقب "ایمنی در تعداد" به آن داده شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ایمنی در تعداد به این معناست که هرچه تعداد دوچرخه‌سواران بالا برود، ایمنی آنها نیز افزایش می یابد. علت اینجاست که با افزایش تعداد دوچرخه‌سواران هوشیاری رانندگان در مورد دوچرخه‌سواران افزایش می‌باید. علاوه بر این، افزایش تعداد دوچرخه سواران به معنی اینست که تعداد بیشتری افراد راننده، کاربر دوچرخه می‌شوند که به خوبی می‌دانند و درک می‌کنند که چگونه باید رانندگی را با توجه به رعایت اصول ایمنی نسبت به دوچرخه‌سواران انجام داد. به این ترتیب رعایت اصول ایمنی قوی‌تر می‌گردد و شرایط برای دوچرخه سواری اصلاح می‌گردد و سرعت ترافیک کاهش پیدا کرد.

به عنوان مثال در کشوری مانند هلند، جایی که تقریبا 30٪ از سفرها با دوچرخه انجام می‌شود، خطر مرگ و میر، 1/1 به ازای هر 100 میلیون کیلومتر دوچرخه‌سواری است. در حالی که، در انگلیس و ایالات متحده 1% از سفرها با دوچرخه انجام می‌شود، که به ترتیب 6/3 و 8/5 به ازای هر 100 میلیون کیلومتر، خطر مرگ و میر است.

بنابراین با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در هر جامعه‌ای سطح سلامتی و کیفیت زندگی افراد آن جامعه بالا می‌رود. علاوه بر این دوچرخه‌سواری باعث جلوگیری از اتلاف هزینه و وقت برای انجام فعالیت‌های فیزیکی اضافی و ورزشی می‌شود چرا که دوچرخه‌سواری نوع ایده‌ال انجام فعالیت ورزشی است که نیاز به مهارت خاصی نسبت به سایر ورزش‌ها ندارد و به سرعت افراد دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرند و مهم ترین نکته این است که دوچرخه‌سواری افراد را به دامان طبیعت دعوت می‌کند که فواید سلامتی بسیاری به همراه دارد.

نظرات کاربران
هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است.
افزودن نظر
*
*
*