برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهترین دوچرخه‌های برقی در دنیا

ممکن است در نگاه اول، رفت و آمد با دوچرخه برای یک مدت زمان طولانی کار دشواری بنظر آید، ولی اگر نیرو و توان انسانی خود را با اندکی توان برقی ترکیب و جمع کنیم، دوچرخه‌سواری به کار بسیار هوشمندانه و مفیدی تبدیل خواهد شد، به خصوص در مکان‌هایی که شما با یک مسیر دشوار، سربالایی، تپه و غیره روبرو هستید. دقیقا اینجا همان جایی است که بازار خرید دوچرخه برقی شکل می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم بهترین و پر فروش‌ترین دوچرخه‌های برقی در دنیا را از لحاظ فنی و اقتصادی با یکدیگر مقایسه نماییم و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه مقایسه انواع دوچرخه برقی

ممکن است اولین سوالی که در ذهن شما پیش می‌آید این باشد که برای مقایسه انواع دوچرخه‌ برقی چه مواردی را باید مد نظر داشت. به عبارت دیگر هنگامی که قصد مقایسه انواع دوچرخه برقی را داریم باید به چه مواردی توجه کنیم. از جمله پارامترهای مهم و قابل توجه در خرید یک دوچرخه عبارتند از :

1-موتور دوچرخه برقی

بیشتر موتورها دارای یک واحد درایو، باتری و سیم‌کشی هستند. بوش، شیمانو و یاماها بزرگترین تولید کننده‌های موتور هستند، اما برخی از شرکت‌های دوچرخه برقی واحدهای اختصاصی خود را نیز دارند. موتورها معمولاً به هاب عقب (مقرون به صرفه تر) و یا روی براکت پایین (شتاب نرم تر و پایداری بیشتر) سوار می‌شوند و دارای توان‌های متفاوتی هستند.

2- باتری دوچرخه برقی

بیشتر مدل‌های جدید باتری در دوچرخه‌های برقی از نوع، باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. اندازه و کیفیت باتری را بررسی کنید تا مشخص کنید که چه مدت کار شما می‌توانید با یک بار شارژ باتری دریافت کنید. نرخ توان باتری برحسب وات ساعت (Wh) یا آمپر ساعت (Ah) نمایش داده می‌شود. به عنوان یک راهنمای کلی، در شرایط رفت و آمد عادی و با استفاده از دوچرخه تمام برقی، رنج یک باتری می‌تواند از 15 تا 50 کیلومتر باشد. برخی مدل‌ها همچنین از دو باتری را برای افزایش دامنه استفاده می‌کنند. علاوه بر توان باتری، زمان شارژ باتری نیز مهم است یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا باتری به طور کامل دوباره شارژ شود. این زمان معمولا بین 3 تا 5 ساعت است.

ممکن است هنوز سوالاتی دیگر در ذهن شما در مورد دیگر نکات فنی دوچرخه برقی که در هنگام خرید دوچرخه برقی باید مد نظر قرار داد، وجود داشته باشد. شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر در مورد بخش‌های مختلف دوچرخه برقی را در مقاله راهنمای انتخاب مناسب ترین سایز دوچرخه را به راحتی پیدا کنید و اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید.

حال با دانستن اطلاعات کلی در مورد نحوه خرید دوچرخه برقی، بهتر می‌توان انواع مدل دوچرخه برقی را مقایسه نمود. علاوه بر این، چنانچه شما سوالاتی در مورد نحوه خرید دوچرخه برقی دارید توصیه می‌کنم که سری به مقاله راهنمای جامع خرید دوچرخه برقی بزنید و یا اینکه با متخصصان ایویتک تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود را به سادگی بیابید.

انواع مدل دوچرخه برقی

در این قسمت انواع مختلف دوچرخه برقی به صورت اجمالی معرفی می‌نماییم و شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی در زمینه انواع دوچرخه‌های برقی را در مقاله مولفه های مهم در خرید دوچرخه های برقی، را به صورت کامل و دقیق بیابید.

1- دوچرخه‌های برقی مسافرتی/شهری

دوچرخه‌های برقی مسافرتی
دوچرخه‌های برقی شهری

این‌ دوچرخه‌ها، محبوب‌ترین نوع دوچرخه برقی هستند و مناسب برای خیابان‌های شهر و مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر می‌باشند. این دوچرخه‌ها دارای سبدهایی هستند که شما می‌توانید کتاب‌ها، و یا هر چیزی را که بخواهید با خود حمل کنید و شما می‌توانید با هر نوع پوشش روزانه‌ای این دوچرخه‌ها را برانید. همچنین کار کردن با این دوچرخه‌ها و نگه‌داری از آن‌ها آسان است.

2- دوچرخه‌های برقی جاده‌ای

دوچرخه‌های برقی جاده‌ای

یک نوع دیگر از دوچرخه‌های برقی، دوچرخه برقی جاده‌ای است که این پدیده نسبتاً اخیر از انواع دوچرخه‌های برقی است. در این دوچرخه‌ها، کمک‌های موتوری با طراحی براق و آیرودینامیکی یک دوچرخه جاده ترکیب می‌شوند. فریم‌ها معمولاً از جنس آلومینیوم یا فیبر کربن هستند و از ترمزهای دیسک هیدرولیک برای متوقف کردن استفاده می‌کنند. در این دوچرخه‌ها، لاستیک‌ها معمولاً برای راحتی و کشش اضافی نسبت به دوچرخه‌های معمولی پهن‌تر هستند.

3- دوچرخه‌های برقی کوهستان

دوچرخه‌های برقی کوهستان
دوچرخه برقی پرقدرت
این نوع دوچرخه‌های برقی که مناسب برای مسیرهای ناهموار است و گهگاه به عنوان eMTB نامیده می‌شوند، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند از جاده خارج شوند و به مسیرهای غیر جاده‌ای هموار بروند.

4- دوچرخه‌های برقی باری

دوچرخه‌های برقی باری

این دوچرخه‌ها معمولاً مجهز به قفسه‌های بزرگ، سبد یا تخت‌های حمل بار هستند. شما می‌توانید از آنها برای رفت و آمد به محل کار و همچنین حمل بار، حیوان خانگی خود یا هر چیز دیگری که برای انتقال از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌کنید، استفاده کنید. برخی از آن‌ها حتی به عنوان سه چرخه در دسترس هستند.

5- دوچرخه‌های برقی تاشو

دوچرخه‌های برقی تاشو

این دوچرخه‌ها برای کسانی که فضای نگه‌داری محدود دارند یا ممکن است همراه با دوچرخه خود از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند، مناسب است. آنها چرخ‌های کمتری دارند و به طور معمول دنده‌های کمتری نیز نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

5- دوچرخه‌های برقی هوشمند

دوچرخه برقی هوشمند، یکی از تولیدات شرکت بزرگ خودروسازی BENZ است که مانند یک ماشین کوچک و با فناوری ماشین‌های هوشمند تولیدی در این شرکت ساخته شده است. طراحی این دوچرخه با یک سیستم کنترل از شرکت BionX توسط کاله نیکولای Kalle Nicolai انجام شده است.

دوچرخه‌های برقی هوشمند

این دوچرخه دارای ظاهری بسیار زیبا و قطعات با کیفیتی از برندهای SRAM ، Magura و Ergon و با چراغ‌های LED با کیفیت است. دوچرخه برقی هوشمند دارای قاب محکم و در عین حال بسیار ظریفی است. این قاب از پروفیل‌های آلومینیومی ساخته شده است که به دلیل سطح مقطع بزرگ آن، بسیار سبک و در عین حال پیچ خورده سفت و سخت است و یک ارتباط مستقیم قوی بین سر فرمان و میل لنگ را حفظ می‌کند. وزن دوچرخه برقی هوشمند حدود 22 کیلوگرم است و باعث می‌شود که دوچرخه برقی هوشمند در بین سایر دوچرخه‌های برقی به عنوان یکی از دوچرخه‌های سبک شناخته شده باشد. چرخ عقب دوچرخه، توسط پروفایل‌های آلومینیومی بزرگ به حالت تعلیق درآمده است، به این معنی که نیاز به کمک فنری که معمولاً در ناحیه چرخ عقب دوچرخه‌های معمولی یافت می‌شود، نیست.

باتری دوچرخه برقی هوشمند موتور دوچرخه برقی هوشمند

موتور این دوچرخه برقی هوشمند دارای توان 350 وات و یا 250 وات است و دارای باتری لیتیوم یون 48 ولتی و 8/8 آمپر ساعت و یا 36 ولتی و 6/9 آمپر ساعت می‌باشد. در دوچرخه‌های برقی هوشمند بجای قرارگیری باتری در پشت دوچرخه، باتری در فریم دوچرخه جاگذاری شده است و به طور مشخص در بالای پدال و مرکز ثقل دوچرخه است. علاوه بر این، بار اضافی ناشی از هاب موتور نصب شده با حذف نمودن صندلی عقب و استفاده از زنجیرهای چرخ و … جبران شده است. این دوچرخه دارای درایو الکتریکی بدون دنده و مستقیم است که دارای چهارحالت و ترمزهای بازیاینده است. چرخ‌های جلو و عقب هر کدام مجهز به ترمز دیسک هیدرولیکی مدرن برای ترمز ایمن و کارآمد هستند. هنگامی که ترمز اعمال می‌شود، عمل معکوس می‌شود و درایو به ژنراتوری تبدیل می‌شود که مقاومت آن، ترمز مورد نیاز را فراهم می آورد و انرژی ترمز حاصل بازیابی می‌شود، یعنی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و در باتری لیتیوم یون دوچرخه ذخیره می‌شود. بدین ترتیب در ترمزهای بازیاب، از ترمز به عقب برای شارژ مجدد باتری بهره برده می‌شود که این امر طول عمر لنت ها و دیسک‌های ترمز را افزایش می‌دهد.

صفحه نمایش دوچرخه برقی لاستیک دوچرخه برقی هوشمند

در این دوچرخه برقی هوشمند، درایو الکتریکی یکپارچه در چرخ عقب، کمک نامحدود به شما ارائه نمی‌دهد و به طور خودکار در سرعت 25 کیلومتر در ساعت (مطابق با استاندارد اروپا) قطع می‌شود. توان دوچرخه بوسیله یک صفحه دیجیتالی مشخص می‌گردد که در وسط دسته دوچرخه نصب شده است که اطلاعاتی در زمینه سرعت دوچرخه، کیلومتر شمار و مسافت طی شده، را نمایش می‌دهد. افزایش یا کاهش در قدرت، بیشترین جذابیت در این نوع دوچرخه‌ها است و 4 سطح قدرت امکان پذیر است و 4 مقدار منفی دیگر که در واقع موتور الکتریکی را به یک دینام عظیم برای شارژ باتری تبدیل می کند.

دنده‌ها دیگر بخش مهم در این دوچرخه‌ها است. دوچرخه برقی هوشمند دارای 3 دنده است و دکمه بوست هم ندارد. در اینجا لازم به ذکر است که 3 دنده، دنده‌های بالایی نیست و نیاز است تا شما پدال بزنید تا به سرعت مطلوب خود برسید و البته آزادنده ممکن است باشد زیرا موتور همواره سرعت شما را پایین می‌آورد تا در محدوده مجاز سرعت باشید.

پدال دوچرخه برقی هوشمند چراغ دوچرخه برقی هوشمند

از دیگر تجهیزات با کیفیت این دوچرخه‌ها، پدال‌های دوچرخه است به گونه‌ای که پاها سر نمی‌خورند. علاوه بر این، دوچرخه دارای چراغ‌های داخلی در جلو و عقب است که در هنگام استفاده از دوچرخه روشن می‌شوند. شما می‌توانید چراغ‌ها را خاموش کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

علاوه بر این، دوچرخه‌های برقی هوشمند مجهز به سیستم محافظت خواب عمیق یا Deep Sleep Protection می باشند. به این معنا که اگر شما از دوچرخه برقی خود برای مدتی زمانی استفاده نکنید تمام سنسورهای دوچرخه به طور خودکار خاموش می‌گردد و به این ترتیب هیچ نشتی داخلی در دوچرخه ایجاد نمی‌شود و از باتری محافظت می‌گردد. همچنین، چنانچه مقدار کمی از شارژ باتری باقی مانده باشد مجددا این سیستم فعال شده و تمام سنسورها به طور خودکار خاموش می‌گردد.

مرسدس بنز تلاش بسیاری کرده است تا دوچرخه برقی خود به صورت خاص و یکتا عرضه کند. این دوچرخه برقی با سطوح جاده های مختلف بسیار سازگار است، و تنها سطحی که باید از آن پرهیز نمود سطوح سست مانند شن یا سنگ ریزه است.

در ویدیو زیر شما می‌توانید مراحل ساخت دوچرخه برقی هوشمند در کارخانه BENZ را ملاحظه کنید.

 

در جدول زیر شما می توانید پرفروش‌ترین و محبوبترین دوچرخه‌های برقی در دنیا را ملاحظه نموده و با استفاده از انواع پارامترهای مهم و مطرح فنی و اقتصادی مطرح شده در جدول زیر، آن‌ها را مقایسه نمایید.

مقایسه انواع دوچرخه‌های برقی در دنیا

ردیف نام دوچرخه قیمت جنس بدنه نوع ترمز باتری موتور نمایشگر سایز دنده
1 Surface 604 Shred 1899$ آلومینیوم دیسکی هیدرولیکی 499Wh 500W LCD “27/5 9
2 Ariel Rider M 1649 آلومینیوم دیسکی هیدرولیکی 576Wh 500W LCD “20 7
3 Voltbike Enduro 1999 آلومینیوم دیسکی مکانیکی 633Wh 350W LCD “27/5 6
4 Blix Aveny 1899 آلومینیوم دیسکی مکانیکی 396Wh 350W LCD “27/5 7
5 Rad Power
Rad Rover
1699 آلومینیوم دیسکی مکانیکی 672Wh 750W LCD “26 7
6 Magnum Metro 1999 آلومینیوم دیسکی هیدرولیکی 624Wh 500W LCD “26 8
7 Juiced Bikes CrossCurrent S 1899 آلومینیوم دیسکی هیدرولیکی 615Wh 500W ندارد “28 9
9 Populo Scout 2199 آلومینیوم دیسکی هیدرولیکی 468Wh 350W LCD “28 8
10 Raleigh Superbe iE 1699 آلومینیوم ترمزV 418Wh 350W ندارد “28 7

در مورد دوچرخه‌های برقی دارای صفحه نمایش LED، در جدول ذکر شده است که این دوچرخه‌ها صفحه نمایشگر ندارد.