برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

3 راه برای طولانی کردن عمر باتری دوچرخه برقی

باتری دوچرخه برقی شما تقریبا یک چهارم قیمت خرید دوچرخه شما را شامل می‌شود. درصد بالایی است و بهتر است راه مراقبت از آن را به خوبی یاد بگیرید.
دقت کنید خریداری دوچرخه برقی بدون ضمانت باتری آن بدترین کاری است که انجام می‌دهید. در صورتی که می‌توانید باتری‌های اصلی با برند معتبر و تاریخ تولید جدید تهیه کنید. دوچرخه برقی ارزان به این دلیل ارزان است که تضمینی از طرف باتری به شما نمی‌دهد. اگر در خرید دوچرخه برقی مصمم اید کمی پول بیشتری خرج کنید تا از دردسرهای بعدی آن کمتر کنید.

فرقی نمی‌کند شما چه دوچرخه برقی خریداری کنید، به احتمال زیاد باتری آن لیتیومی است. در واقع ما به شما اکیداً توصیه می‌کنیم که از خرید دوچرخه‌های برقی با باتری غیر لیتیوم خودداری نمایید. باتری لیتیومی از سال 1912 تولید می‌شود اما 15 سال است که مصرف آن توجیه اقتصادی دارد. دو نوع باتری لیتیومی داریم: باتری لیتیوم – یون و باتری لیتیوم پلیمر (یا لیتیوم یون پلیمر). تفاوت باتری ها در جنس الکترولیتی است که استفاده می‌کنند. باتری لیتیوم یون به شما اجازه می‌دهد که انرژی بیشتری را در حجم یکسان ذخیره کنید. بنابراین، برای باتری با قدرت مشخص، باتری لیتیوم یون وزن و حجم کمتری نسبت به باتری لیتیوم پلیمر دارند. به علاوه، باتری‌های لیتیوم پلیمر گرانتر از باتری‌های لیتیومی هستند. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که باتری‌های موجود در بازار ایران بیشتر لیتیوم یون بوده و در صورتی که دوچرخه شما از باتری پلیمری استفاده می‌نماید تعویض باتری چالشی برای شما خواهد بود.

همچنین بازه‌ای از مواد شیمیایی لیتیومی در بازار در دسترس است و برخی از آن‌ها از دیگری بادوام‌ترند. اما چیزی که تفاوت اصلی را رقم می‌زند مراقبت از باتری دوچرخه برقی است. باتری لیتیومی حتی اگر استفاده نشود با گذر زمان (3 تا 5 سال) ظرفیتش را از دست می‌دهد؛ اما اگر این سه کار را انجام دهید می‌توانید بیشترین استفاده را از باتری خود کنید.

1- باتری را خنک نگه دارید

باتری را خنک نگه دارید

شرایط محیطی اثر بزرگی بر باتری های لیتیومی دوچرخه برقی می‌گذارند. به عنوان مثال اگر باتری را در یک روز گرم تابستانی داخل ماشین جا بگذارید متوجه افت ظرفیت آن می‌شوید. به همین دلیل سعی کنید اگر باتری دوچرخه شما قابل جدا شدن نیست آن را زیر آفتاب نگذارید. دمای محل نگه‌داری دوچرخه برقی شما ترجیحا باید زیر 20 درجه سانتی‌گراد باشد. جدولی که در زیر آمده است توسط سایت Battery University تهیه شده است. اثرات دما بر روی باتری را خودتان مشاهده کنید:

به‌صورت منظم باتری را خالی نکنید

مطابق این جدول اگر یک باتری لیتیومی با شارژ 100% به مدت یکسال در دمای 0 درجه سانتیگراد انبار شود، تنها 6 درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد. یعنی ظرفیت باتری پس از یکسال 94% ظرفیت اولیه آن است. این در حالی است که اگر همین باتری در دمای 60 درجه سانتیگراد انبار شود، در کمتر از سه ماه 40 درصد ظرفیت خود را از دست خواهد داد. به بیان دیگر، پس از سه ماه نگهداری ظرفیت باتری معادل 60% ظرفیت اولیه خواهد بود.

2- باتری را نیمه پر نگه دارید

باتری نیمه پر

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید یک باتری صددرصد شارژ شده ظرفیت را در ادامه کاهش می‌دهد. از آن مهم‌تر، شارژ صد در صد باتری دوچرخه برقی برای باتری مضر است. باتری لیتیومی با گذر زمان خالی می‌شود. اگر ولتاژ از نقطه‌ای پایین‌تر بیاید سلول‌های باتری آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توان آن را تعمیر کرد. در حالت ایده‌آل، اگر باتری را برای مدتی بی‌استفاده رها می‌کنید دقت کنید بیشتر از 80 درصد و کمتر از 40 درصد شارژ نداشته باشد. بعضی از شارژرها امکان تنظیم ولتاژی پایین‌تر هنگام شارژ را دارند. اگر می‌توانید قبل از انبار کردن باتری از حالت ولتاژ پایین استفاده کنید. می‌توانید پیش از گذاشتن دوچرخه الکتریکی یا باتری در انباری یک بار آن را کامل شارژ کنید، آخرین دور را با آن بزنید و بعد برای مدتی با آن خداحافظی کنید.

همچنین باتری را به مدت طولانی وصل شده به شارژر رها نکنید. ماندن در وضعیت 100 درصد عمر باتری را کاهش می‌دهد. مثلا اگر شما در زمستان دوچرخه سواری نمی‌کنید، در این فصل باتری را ماهی یک بار چک کنید. اگر شارژ آن خیلی پایین آمده است سریع آن را شارژ کنید تا حداقل به بالای 40 درصد برسد. اگر نشانگر درصدی باتری ندارید می‌توانید هر ماه نیم ساعت آن را شارژ کنید. سعی کنید شارژ آن صد در صد نشود. (البته اگر یک بار این اتفاق بیفتد هم دنیا به آخر نمی‌رسد، خیلی نگران نباشید)

3- به‌صورت منظم باتری را خالی نکنید

عجیب است که همچنان سایت‌های تکنولوژی توصیه به خالی کردن کامل باتری به صورت منظم می‌کنند. امروزه مقاله‌های زیادی در این زمینه نشان می‌دهند خالی بودن باتری لیتیومی برای آن مضر است. اگر در دوچرخه سواری طولانی‌تان باتری معدود دفعاتی صفر شود ایرادی ندارد. اما اگر آن را به طور منظم خالی کنید حتما ظرفیت آن کاهش می‌یابد. در جدول زیر می‌بینید که اگر میزان شارژ و دشارژ باتری کمتر باشد (DOD)، سیکل کاری و عمر آن افزایش می‌یابد. اگر روزانه از دوچرخه استفاده‌های کوتاه مدت می‌کنید بهتر است بعد از هر چند بار استفاده آن را شارژ کنید تا این‌که هر روز باتری دوچرخه برقی را شارژ کنید.

باتری را خنک نگه دارید

نکته‌ای که در فصل‌های سرد باید رعایت کنید. مطمئن شوید که باتری شما دمایی بالاتر از انجماد دارد و بعد آن را شارژ کنید. اگر این کار را انجام ندهید به سلول‌های باتری آسیب می‌رسانید. راندن دوچرخه در دمایی پایین‌تر از انجماد خطری برای باتری ندارد. تنها کاری که می‌کنید این باشد که کمی باتری را قبل از شارژ گرم کنید.

دوچرخه سواری در سرما شما را متوجه این موضوع می‌کند که کمی قدرت و بازه‌ی باتری شما کاهش یافته است. این طبیعی است. می‌توانید باتری را در روزهای سرد از دوچرخه جدا کنید و با خود به خانه ببرید.

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد عمر مفید باتری شما افزایش می‌یابد. باتری لیتیومی دوچرخه برقی شما اگر خوب نگهداری شود سه تا پنج سال عمر می‌کند. اگر مراقب باتری‌تان نباشید می‌توانید این عمر را به یک فصل یا کمتر برسانید.

ما در ایویتک گارانتی شش ماهه باتری داریم که با گذشت شش ماه و چک دوباره تا یک سال هم تمدید می‌شود. البته عمر مفید این باتری‌ها در صورت مراقبت مصرف‌کننده به حداقل سه سال می‌رسد. در بازار ایران که اجناس خارجی تقریبا ضمانتی ندارند رقیب نسبتا قابل قبولی حساب می‌شویم.

منبع: Three Ways to Prolong The Life Of Your Electric Bike Battery