چگونه لنت ترمز دوچرخه خود را تنظیم کنیم؟
تقریبا میتوان گفت همه دوچرخهها سیستم ترمز دارند و تنظیم آن یکی از واجبترین کارهایی است که باید قبل از هر بار به حرکت درآوردن دوچرخه انجام دهید. این کار اگرچه بسیار ضروری است اما به آسانی هم میتوان آن را انجام داد. بنابراین نگران طی کردن این فرایند نباشید چراکه در این مطلب میخواهیم از ابتدا تا انتهای آن را با هم طی کنیم. بنابراین اگر در پاسخ این سوال که چگونه باید لنت ترمز دوچرخه را تنظیم کرد، به این صفحه رسیدهاید، در جای درستی قرار دارید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
همه چیز درباره سیستم ترمز دوچرخه
بیایید در ابتدا کمی با سیستم ترمز دوچرخه آشنا شویم.ترمزها یکی از اصلی ترین بخش های دوچرخه ها به شمار می آیند. معمولا دوچرخههای جدید سه سیستم ترمز شامل ترمز دیسکی، کالیپر یا ترمز Vدارند. ترمزهای کالیپر بیشتر برای دوچرخههای جادهای استفاده میشود. ترمزهای v بیشتر در مسیرهای کوهستانی استفاده میشود و ترمزهای دیسکی هم برای دوچرخههای شهری کاربرد دارد و دقیقا مانند ترمز موتورسیکلت عمل میکند. همانطور که گفته شد، سیستم ترمز نیاز به تنظیم مرتب و روزانه دارد. برای این کار ابزارها و روشهایی وجود دارد که در ادامه درباره آنها با شما حرف خواهیم زد.
ابزار و مراحل تنظیم ترمز دوچرخه
هر دوچرخه سواری باید بداند که چگونه ترمز دوچرخه خود را تنظیم کند. برای تنظیم لنت ترمز دوچرخه به ابزار زیادی نیاز نخواهید داشت. با یک انبردست، آچار، آچار حلقهای و کلید آلن کارتان راه خواهد افتاد. البته بسته به اینکه مدل دوچرخهتان چیست امکان دارد به ابزار دیگری هم نیاز پیدا کنید اما بهطور کلی موارد بالا کفایت میکند. اما مراحل تنظیم لنت ترمز دوچرخه به شرح زیر است:
مرحله اول
در مرحله اول باید لنت ترمز خود را تنظیم کنید. لنت ترمز وسیلهای است که وقتی کشیده میشود؛ لاستیک جلویی را روی چرخهای دوچرخه نگه میدارد. در طی بررسیتان اگر متوجه شدید که خط سایش فرسوده شده باید مشکل لنت را حل کنید یا اصلا به طورکلی لنتها را تعویض نمایید.
برای اینکه بتوانید پیچهای لنت را باز کنید باید از آچار آلن استفاده نمایید. درصورتی که این آچار را در خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید، پیچها شل میشوند. همچنین اگر پیچهای لنتتان نیاز به محکم شدن داشت باز هم با استفاده از آچار آلن میتوانید این پیچها را سفت کنید. اگر لنتها بیش از حد شل یا سفت باشند، ممکن است شما را هنگام دوچرخهسواری با مشکلات جدی روبه رو کنند.
مرحله دوم
در مرحله دوم باید کابلهای ترمز دوچرخه را سفت نمایید. برای این کار باید ابتدا اهرم ترمز را بکشید تا بتوانید سفتی آن را تست کنید. این اهرمها باید هنگام کشیدن 3.8 سانتیمتر از دستگیره فرمان فاصله داشته باشند. درصورتی که کابلهای ترمز نیاز به تنظیمات جزئی داشت باشد تنظیمکنندههای سیلندر را کمی شل نمایید.
این تنظیمکنندهها را باید برخلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. نکتهای که باید بدانید این است که در صورت شل کردن تنظیم کننده، کابل ترمز کمی سفت خواهد شد. در صورتی که با این روش کابل ترمز سفت نشد باید کالیپر را تنظیم کنید.
برای این کار باید ابتدا آن پیچ را که کابل ترمز را به کالیپر وصل میکند بردارید. درواقع شما باید پیچ نگهدارنده کابل ترمز را پیدا کرده و با آچار آلن آن را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا شل شود. توجه داشته باشید که نباید پیج را بهطور کامل باز کنید.
درصورتی که میخواهید کابل ترمز را سفت کنید باید آن را به سمت بیرون بکشید وقتی کاملا شل شد آن را در جای خود نگه دارید و محکمش کنید. توجه داشته باشید که کابل ترمز باید به اندازه کافی محکم باشد تا هنگام چرخاندن لاستیک مقداری مقاومت ایجاد نماید، اما نه آنقدر سفت که اصلاً از چرخش لاستیک جلوگیری کند.
بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب سایز دوچرخه
روش تنظیم ترمزهای دیسکی
برای تنظیم ترمزهای دیسکی دو روش وجود دارد. در روش اول دوچرخه شما باید از روی زمین بلند شود تا بتوانید آن را آزادانه بچرخانید. بنابراین ابتدا باید دوچرخه را روی پایه قرار دهید یا با استفاده از یک پایه برش گردانید.
در مرحله بعد باید مشخص کنید که نوع ترمز دیسکیتان چیست. برای این کار باید کولیس دور دوچرخه را بررسی نمایید. در صورتی که کابل کولیس کوتاه باشد مکانیکی است و اگر هیچ کابلی به آن متصل نباشد باید از نوع هیدرولیک تشخیصش داد.
حالا که از نوع ترمزتان مطمئن شدید، در مرحله بعدی باید چرخ خود را در drop houseیا همان قاب y شکل محکم نمایید. برای این کار باید اهرم کنار چرخ را به سمت عقربههای ساعت بچرخانید. پس از محکم کردن چرخ لازم است اهرم را به سمت داخل تا کنید تا همسطح شود. هنگامی که میخواهید ترمزهای دیسکی را تنظیم کنید در درجه اول بهتر است کمی از لبه روتور فاصله بگیرید و از لمس لبه دیسک هم خودداری کنید.
برای روش دوم یا همان تنظیم ترمز هیدرولیک هم باید به این صورت عمل کنید که ابتدا چک نمایید آیا ترمزتان ساییده شده است که یا در صورتی که ترمز ساییده شده بود، دو پیچی که کنار کالیبر قرار دارند را باز نمایید. اگر وقتی درحال دوچرخهسواری هستید صدای ترمزهای دیسکی خود را میشنوید، میتوانید این نتیجه را بگیرید که ترمزهایتان خیلی محکم هستند. کولیس را دو پیچ شش گوش ۱/۸ اینچی نگه میدارند. باید آنها را پیدا کنید و با کمک یک آچار آلن آنها را در جهت خلاف عقربههای ساعت تا نیمه بچرخانید. اگرفقط یکی از ترمزها دچار این مشکل شده بود نیازی نیست پیچ مربوط به هر دو ترمز را سفت کنید.
در صورتی که میخواهید مرکزیت کالیپر روی روتور را تنظیم نمایید ابتدا باید اهرم ترمز را دو الی سه بار فشار دهید. سپس باید دو پیچ شش گوش را باز نمایید و اهرم ترمز مورد نظر را فشار دهید. درصورتی که در زمان شل شدن دیسک روتور خارج شد باید این فرایند باعث میشود کولیس دوباره در مرکز قرار گیرد. نکتهای که باید بدانید این است که ترمز جلو بهواسطه اهرم ترمز سمت چپ و ترمز عقب بهواسطه اهرم ترمز سمت راست کنترل میشود.
پیش از اینکه اهرم را کنید باید پیچها را به اندازه نیم دور محکم کنید. این بار برای اینکه کولیس دور روتور را سفت کنید، باید آچار را نیم دور در جهت عقربههای ساعت بچرخانید. سپس باید مجموعه دوم پیچهای شش گوش را محکم کنید. اگر نیاز است که ترمزهای جلو و عقب همزمان تنظیم شود میتوانید از کسی بخواهید هنگام کار اهرمهای ترمز را برایتان نگه دارد.
در مرحله بعد باید این نکته را بررسی کنید که آیا با چرخاندن چرخ مالش متوقف شده است یا نه. همچنین باید مطمئن شوید که چرخ آزادانه و بدون مانع حرکت میکند یا نه. برای چک کردن این دو مورد باید چرخها را محکم در هر جهت بچرخانید. در صورتی که مشکل هنوز رفع نشده بود، پیچها را با یک چهارم چرخش شل کنید.
برای تنظیم ترمزهای دیسکی مکانیکی هم باید در ابتدای امر پیچ تنظیم کوچک کولیس را بردارید. برخی از انواع این ترمزها یک پیچ کوچک تنظیمی دارد که برای جلوگیری از لیز نخوردن هنگام دوچرخهسواری، دکمه تنظیم کالیپر را محکم می گیرد. در مرحله بعد باید پیچ تنظیم را یک الی دو بار بهطور کامل خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید. در نهایت برای تنظیم ترمز باید دکمه تنظیم را که در کنار کالیپر است، بچرخانید.
برای اینکه از سفت شدن ترمزها مطمئن شوید، باید اهرم ترمز را فشار دهید و اطمینان حاصل کنید که هر دو لنت محکم شده باشند. در صورتی که یک پد قبل از دیگری با دیسک روتور تماس پیدا کند، روتور به درستی در زیر کولیس تراز نشده است.
پیش از اینکه بخواهید از دوچرخه خود استفاده کنید باید پیچ تنظیم و مهره های شش گوش را ببندید. برای این منظور باید دو مهره شش گوش کنار کولیس را با کمک آچار آلن در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس بررسی کنید که آیا سفت شدهاند یا نه سپس پیچ کوچک تنظیمی را که قبلاً با پیچ گوشتی خود باز کرده اید، ببندید. حالا دیگر میتوانید از دوچرخه خود استفاده کنید.
عواملی مانند نوع ترمز شرایط مسیر وجاده،وزن دوچرخه سوار و سرعت بر عملکرد ترمز دوچرخه تاثیر گذار است. بنابراین مهم است قبل از شروع دوچرخه سواری ترمز ها را بررسی کنید.
برای انتخاب درست ترمز دوچرخه خود به این نکات توجه کنید:
- بسیار مهم است که ابتدا سبک دوچرخه سواری خود را تعیین کنید زیرا هر یک از ترمز ها برای سبک های متفاوت دوچرخه سواری طراحی می شود.همانطور که گفته شد ترمز های کالیپر برای دوچرخه سواری در جاده مناسب است.
- در صورت امکان قبل از انتخاب ترمز را تست کنید،این تست باعث می شود شما با عملکرد ترمز آشنایی داشته باشید.
- راحتی تعمیر و نگهداری آن را در نظر بگیرید، بعضی از ترمز ها به نگهداری بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال ترمز های دیسکی به زمان و هزینه بیشتری برای نگهداری نیاز دارند.
- بودجه کافی،ترمز ها با انواع مختلف و بازه قیمت متفاوتی عرضه می شوند. پس ابتدا باید تصمیم بگیرید که قرار است چه مقدار برای دوچرخه خود هزینه کنید.
کلام آخر
در این مطلب درباره تنظیم لنت ترمز دوچرخه با شما صحبت کردیم. انجام این مهم، کار سختی نیست و خودتان بهراحتی میتوانید انجامش دهید. فقط باید تمام مراحل را یکی یکی و با حوصله پشت سر بگذارید. اگر نکته دیگری درباره تنظیم لنت ترمز وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.
دیدگاه ها
2 دیدگاه
عالی و بدرد بخور بود
ممنون از شما
ارسال دیدگاه