برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای کامل انتخاب و خرید زین دوچرخه

زمانی که صحبت از راحتی در هنگام دوچرخه سواری می شود، زین دوچرخه یکی از موارد مهم در این بحث به نظر می رسد. قطعا بخش هایی از دوچرخه مانند تنه دوچرخه، ترمزها، رکاب ها بر روی انتخاب دوچرخه اثر می گذارد، ولی زین دوچرخه قسمتی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. باید دقت نمود زین نامناسب همیشه باعث ایجاد درد در کمر و بدن می‌گردد، بنابراین داشتن زینی که مناسب دوچرخه، و فرم بدن شما باشد، می‌تواند باعث ایجاد حس راحتی در دوچرخه سواری گردد.

باید توجه نمود ممکن است زینی که برای سایر افراد مناسب است، برای شما زینی نامناسب باشد. موارد بسیار زیادی مانند سایز زین، شکل زین، جنس زین، و… در تعیین یک زین مناسب دوچرخه نقش بازی می کند و در این مقاله قصد داریم با ارائه راهنمایی های کلی برای خرید مناسبترین زین، به شما کمک نماییم تا دوچرخه ای با زین مناسب انتخاب نمایید.

چگونه سایز زین مناسب خود را بدست بیاوریم؟

بهترین روش در تعیین سایز زین در هنگام خرید دوچرخه، داشتن اندازه عرض استخوان نشیمن گاه است که البته باید به میزان اندازه گیری خود 20 میلی متر از طرفین اضافه نمایید. در تصویر زیر این اندازه مشخص شده است.

انتخاب سایز زین دوچرخه

روش اول برای اندازه گیری عرض استخوان نشسته خود در خانه به این شکل است. در ابتدا یک تکه ورقه فویل را روی پله فرش یا سطح دیگری که کمی نرم است قرار دهید و روی آن بنشینید، تا موقعیت سواری شما روی آن تقریبا مشخص شود. فاصله بین مراکز ایجاد شده را در فویل اندازه بگیرید. این عدد، بر حسب میلی متر، عرض استخوان نشسته شما است.

روش دیگر برای اندازه گیری عرض استخوان نشیمن گاه، اندازه گیری عرض مچ دست است. برای اکثر مردان، عرض باریک ترین قسمت مچ دست، درست قبل از کف دست، و برای زنان، وسیع ترین قسمت، جایی که استخوان های مچ آنها بیرون زده است، تقریباً معادل عرض استخوان های نشیمنگاه آنها است. بنابراین شما فقط می توانید با استفاده از خط کش اندازه گیری را انجام دهید.

انواع زین دوچرخه

انواع زین دوچرخه

بعد از تعیین اندازه استخوان نشیمنگاه نوبت به این است که فکر کنید شما بیشتر در چه مسیرهایی قصد دوچرخه سواری دارید. زیرا نوع سواری شما بر روی شکل و طول زین تاثیر می گذارد.

زین های دوچرخه معمولا در یکی از پنج دسته زیر قرار می گیرد:

  • زین دوچرخه تفریحی: این نوع زین ها معمولا پهن و همراه با رویه نرم هستند.
  • زین دوچرخه جاده ای: این نوع زین ها دراز و باریک هستند و دارای حداقل مقدار پد فومی برای انتقال توان در حین پدال زدن می باشند.
  • زین دوچرخه کوهستان: در این نوع زین ها از آنجایی که دوچرخه سوار معمولا بر روی رکاب می ایستد و وضعیت های متفاوتی به خود می گیرد شما نیاز به زینی دارید که دارای رویه مقاوم و ساده ای باشد که به حرکت شما کمک نماید.
  • زین دوچرخه تور: برای سوار شدن در مسافت های طولانی، به یک زین نیاز دارید که بین زین دوچرخه های جاده ای و کوهستان باشد. این نوع زین ها، دارای سطحی با رویه نرم برای استخوانهای نشیمنگاه است و حالت کشیده و داراز دارد.
  • زین دوچرخه شهری (رفت و آمد دائمی): این نوع زین ها بسیار شبیه به زین دوچرخه های جاده ای و تور است. از آنجایی که این دوچرخه سواران در همه شرایطی دوچرخه سواری می کنند، زین های این دوچرخه مقاوم تر است.

بیشتر مدل های زین های دوچرخه می توانند در دو مدل برای بانوان و آقایان متناسب با آناتومی بدن بانوان و آقایان طراحی و تولید گردد. البته، فارغ از ساختار زین برای بانوان وآقایان در هنگام خرید زین باید توجه به راحتی زین در هنگام سواری داشت.

شکل و حالت زین دوچرخه

یکی از شکل‌های زین دوچرخه به گونه ای است که در دو جهت، هم از جلو به عقب و هم از دو طرف دارای خمیدگی و انحنا هستند.این نوع زین‌های غیر صاف دارای شکل موجی هستند که برای افرادی طراحی شده است که حالت رو به جلوتری در حین دوچرخه سواری دارند (مانند ورزشکاران سه گانه) و انعطاف پذیری لازم را برای نشستن بر روی زین صاف دوچرخه را ندارند. این زین‌های موج دار موقعیت سواری راحت زیادی ندارند، اما اگر دوچرخه سوار در یک موقعیت روی زین بماند، این نوع زین برای او راحت خواهد بود.

نوع دیگر زین‌های دوچرخه، زین هایی است که از جلو به عقب صاف تر هستند و “موج” کمتری دارند، و برای دوچرخه سوارانی که عمدتا در حالت عمودی سوار می شوند، ولی دوست دارند بتوانند با چند موقعیت راحت روی زین حرکت کنند، مناسب است. بنابراین اگر بیشتر وقت خود را در حالت راست قامت در حالت نشسته سپری می کنید یا دوچرخه سواری می کنید زین کم موج و صاف برای شما مناسبتر است.

به طور کلی، زین‌های مسطح راحت تر هستند، اگر زین دقیقا به اندازه استخوان‌های نشیمنگاه شما نباشد، یک زین دوچرخه صاف‌تر به شما فضای تکان بیشتری می دهد تا راحت تر روی آن قرار بگیرید. در حالی که یک زین غیرصاف، که مناسب شما باشد، به گونه‌ای است که شما را بر روی دوچرخه متمرکز می کند.

ساختار زین دوچرخه

  • پوسته

پوسته یا ساختار اصلی زین بسیار محکم است و شکل اصلی زین را فرم می هد و زین با کمک ریل هایی که در زیر آن تعبیه شده است به تنه دوچرخه متصل می گردد. زین های مقرون به صرفه از پلاستیک یا پلیمر تقویت شده با الیاف ساخته می شوند، در حالی که زین های گران‌تر دارای پوسته ای از جنس کربن هستند. مزیت پوسته کربنی این است که، در بیشتر موارد، سبک تر و محکمتر از زین پلاستیک یا پلیمر است.

  • ریل های زین

این ریل ها نقاط اتصال زین به دوچرخه است که به صورت 2 تایی و موازی و دارای جنس های مختلفی از جمله:

  • استیل که محکم و مقاوم است ولی سنگین محسوب می شود.
  • آلیاز که مقاوم است و در مقایسه با استیل سبکتر محسوب می شود.
  • تیتان که بسیار سبک و مقاوم است ولی گران محسوب می شود.
  • کرین که مانند تیتان است وزن کمی دارد و بر روی زین های گران قیمت موجود است.
  • کاور زین

کاور زین دوچرخه قسمت خارجی زین محسوب می شود و قسمتی است که شما روی آن می نشینید. کاور زین از جنس‌های مختلفی تهیه می شود. در این قسمت انواع مختلف کاور زین شرح داده می شود.

مصنوعی: اکثر زین ها، از روکش های مواد مصنوعی قابل انعطاف مانند فوم های قابل انعطاف تا پدهای ژله ای ساخته شده است. این روکش ها معمولا سبک و دارای نگه داری آسان می باشد.

چرمی: برخی از زین ها یک روکش چرمی نازک را جایگزین روکش مصنوعی می کنند. زین های چرمی دوچرخه فقط از یک روکش چرمی ساخته شده اند که بین ریل های یک قاب فلزی کشیده شده است. پس از پیمایش در حدود 200 مایل (حدودا 300 کیلومتر)، چرم به وزن و شکل شما می آید. دوره اولیه استفاده ممکن است شامل برخی ناراحتی ها باشد، اما در نهایت اندازه می گردد.

یک نقطه ضعف روکش چرمی این است که ضد آب نیست و شما باید بسیار مراقب این نوع از زین ها باشید. به عنوان مثال در برابر رطوبت و خشکی باید بیشتر مراقب باشید. ممکن است لازم باشد گاهی اوقات آن را با نرم کننده چرم، ترمیم کنید. این کار می تواند در برابر رطوبت و در برابر خشک شدن چرم به دلیل قرار گرفتن در معرض نور محافظت نماید. توجه داشته باشید قبل از استفاده از نرم کننده یا ضد آب بر روی زین چرمی، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید

کتان: روکش های کتان طوری طراحی شده اند که در حین سوار شدن کمی کشیده و حرکت کرده و راحتی و کنترل عالی را هنگام رکاب زدن فراهم می آورد. علاو بر این دوره دیرتر از چرم خراب می شود.

  • تنظیم نمودن زین دوچرخه

ارتفاع زین در راحتی دوچرخه سواری بسیار مهم است چنانچه زین شما بیش از حد بالا باشد، می تواند باعث تغییر وزن شما و جابجایی شما از یک طرف به طرف دیگر شود، که باعث ایجاد عدم راحتی در حین دوچرخه سواری می گردد. ارتفاع زین مناسب باعث می شود که پای شما مقدار کمی خم شود (تقریباً 80-90 کشیدگی کامل پا). برای بررسی این موضوع، از یکی از دوستان خود بخواهید دوچرخه شما را به صورت عمودی در حالی که روی زین سوار شده اید نگه دارد و پای خود روی پدال ها قرار دهید.

هنگامی که پای راست شما در موقعیت ساعت 3 بر روی رکاب دوچرخه قرار دارد، زانوی شما باید در راستای پا رو به جلو قرار بگیرد. اگر زانوی شما خیلی جلو یا عقب باشد، باید موقعیت جلو/عقب را تنظیم کنید. به سادگی پیچ اتصال زین را در قسمت بالای صندلی خود و زیر زین خود را باز کرده و در صورت نیاز زین را به جلو یا عقب بکشید.

بهترین زاویه برای زین حالتی است که زین موازی با سطح زمین باشد. برای تنظیم زاویه زین به سادگی پیچ اتصال دهنده زین را شل نمایید و زین را تنظیم نمایید.

بهترین زاویه زین

  • راهکارهای افزایش راحتی در حین دوچرخه سواری

اگرچه ممکن است با داشتن یک زین مناسب سواری مناسبی داشته باشید ولی به دلیل دوچرخه سواری طولانی مدت نیاز به یک سری نکات برای تنطیم سواری خود داشته باشید.

–  بروی پدال‌ها حدود هر 10 دقیقه یکبار، مدت کوتاهی بایستید.

– کمی روی دست اندازها بایستید و از پاها به عنوان کمک فنر استفاده کنید.

– برای دوچرخه سواری در کوهستان، دوچرخه‌ی (Full Suspension) تهیه کنید.

– از زین فنردار که در برخی از دوچرخه‌های تفریحی و شهری وجود دارد، استفاده کنید.