20 شهر دوچرخهای در دنیا
امروزه دوچرخه به عنوان کارآمدترین روش عملی و مطمئنترین راه حل برای جابجایی شهری میباشد و دوچرخه در میان سایر وسیلههای حمل و نقل میدرخشد. در بسیاری از شهرها توجه به ایجاد زیرساختها و گسترش امکانات وسایل حمل ونقل بویژه برای دوچرخه، دوچرخه را به عنوان یک روش پر طرفدار حمل و نقل در زندگی روزمره شهروندان تبدیل کرده است. در این مقاله با یکدیگر 20 شهر دوچرخهای و دوچرخه دوست در دنیا را مرور خواهیم کرد.
1- کپنهانگ، دانمارک
اعداد و ارقام کارها را آسان میکند: 62 درصد از سفر ساکنان به محل کار یا مدرسه با دوچرخه در این شهر انجام میشود. دوچرخهسواران کپنهانگ روزانه 894،000 مایل را رکاب میزنند. بیش از 45 دلار به ازای هر نفر، سرمایهگذاری در زیرساختهای دوچرخه انجام شده است. در این شهر چهار پل دوچرخه ساخته شده یا در دست ساخت است و 114 مایل بزرگراه جدید نیز برای دوچرخهسواری ایجاد شده است.
2- آمستردام، هلند
سال 2019 آمستردام دوباره به مسابقات بازگشت. پایتخت هلند که بار گذشته به مقام سوم نزول کرده بود، دوباره قدرتمند گردید. از زمان بررسی آخرین شاخصها برای شهر دوچرخهسواری، این شهر یک طرح جدید بلند پروازانه را برای سال 2022 منتشر نمود که بر بهبود پارکینگ دوچرخه و زیرساختهای موجود دوچرخه متمرکز است. آمستردام با 11000 ساکنان جدید هر ساله، “مسیرهای سلطنتی” جدیدی را برای پذیرایی بیشتر دوچرخهسواران ایجاد مینماید. برای کاهش استرس در ساعات شلوغی، مسیرهای دوچرخه موجود را به بیش از هشت پا گستردش داده است، خیابانهای مخصوص دوچرخه با سرعت بیشتری ساخته میشود. تقاطعهای اصلی دوباره طراحی میگردد تا فضای دوچرخهسواری بیشتری ایجاد و محافظت شود.
3- اوترخت، هلند
پایدار ماندن به عنوان یک شهر دوچرخه دوست کمی دشوار است، اما اوترخت با تمایل به پذیرش نوآوری و کنار زدن فشارها میدرخشد. مانند بسیاری از شهرهای هلند، اوترخت از زیرساختهای دوچرخهسواری در سطح کلاس جهانی برای دوچرخه بهره میبرد. اما آنچه که واقعاً شهر را تحت تأثیر قرار داده است، نوآوری و تمایلات سیاسی است. سیاستمداران در این شهر به دنبال توسعه دوچرخهسواری به عنوان شیوهای از حمل و نقل با حداکثر پتانسیل میباشند و با الویت قرار دادن رکاب زدن دوچرخهسوار بر رانندگی تلاش میکنند تا رفت و آمد دوچرخهسواران تا سال 2030 دو برابر شود.
4- آنتورپ، بلژیک
در طول دو سال گذشته، آنتورپ به عنوان یک شهر دوستدار دوچرخه مشهور شده است. اهداف ابتکاری چشم انداز، تخصص حرفهای و اقدامات شهرداری، شهر را به رو به سمت جلو سوق داده است. برنامههای اخیر دوچرخه در این شهر برای بهبود و اتصال شبکه دوچرخهسواری روی بهبود تقاطعها، مدیریت چراغ راهنمایی و با هدف پایین آوردن محدودیت سرعت تا 30 کیلومتر در ساعت (18.6 مایل در ساعت) در 95 درصد از خیابانها متمرکز شده است. آنتورپ با هدف مسافرتهای دوچرخهای، پارکینگ دوچرخه را در ایستگاههای قطار گسترش داده و در تلاش است تا شبکهای از بزرگراههای دوچرخهای را که به مناطق وسیعتر وصل میشود را گسترش دهد. این استراتژیها و سرمایهگذاریها در حال تغییر هستند: سهم دوچرخه در آنتورپ از سال 2014 تا 2018 با افزایش دوچرخهسواران زن از 29 به 33 درصد افزایش یافت.
5- استراسبورگ، فرانسه
استراسبورگ از مدتها پیش به عنوان شهر برتر دوچرخه فرانسه شناخته شده است و همانطور که سایر کلانشهرهای فرانسه توجه داشتهاند، این شهر با تعیین چشم اندازهای خود فراتر از یک شبکه دوچرخهسواری شهری متمرکز، موقعیت برتر خود را حفظ کرده است. استراتژی جدید دوچرخهسواری در این شهر بر تشویق دوچرخهسواران جدید، مدرنسازی شبکه موجود، گسترش بزرگراههای دوچرخه و بهرهبرداری از پتانسیلهای دوچرخه بازی است.
6-بوردو، فرانسه
بوردو در فهرست امسال در جایگاه ششم جهان قرار دارد، زیرا همچنان نوآوری و نگهداری دوچرخه به عنوان اولویت اصلی برنامه ریزی حمل و نقل در سطح این شهر است. در دو سال گذشته ممنوعیت اتومبیل از پل تاریخی پونت د پیر ” Pont de Pierre “، امکان افزایش 20 درصدی تردد دوچرخه در طول این راهرو را فراهم کرده است. اراده سیاسی شدید، در بوردو بر این است که در گزینههای حمل و نقل پایدار، فضای ماشین را در هسته اصلی شهر حذف کند.
7- اسلو، نروژ
اسلو در سال 2017 به صدر جدول 20 شهر جهان صعود کرده بود و اسلو این بار در جایگاه هفتم قرار گرفته است. اسلو نسبت به همه شهرهایی که تاکنون گفته شده است، بیش از حد دارای تپه یا برفی برای دوچرخه سواری است. با تمرکز بر قسمت داخلی شهر، مقامات در یک اقدام جسورانه در سال 2017 ، تردد اتومبیلها را از یک بخش هسته شهری ممنوع نمودند و سرمایهگذاری چشمگیری برای آرامش ترافیکی در سطح شهر انجام دادند. ضمن اینکه بیش از هزار نقطه پارکینگ اتومبیل بین سال های 2017 و 2018 را برای دوچرخهسواری و پیاده روی بهتر را، از بین بردهاند.
8- پاریس، فرانسه
پس از سالها تکیه بر خطوط مشترک اتوبوس و دوچرخه، برای ایجاد بخش قابل توجهی از شبکه دوچرخه، سرانجام پاریس وارد دنیای چرخ دندهها شد و مسیرهای دوچرخه اختصاصی که از جمله امکانات حفاظت شده در شانزلیزه است، را ساخت. این تغییر جدید باعث شده است که پاریس پنج امتیاز از شاخص سال 2017 را بدست آورد. در برابر مخالفتهای شدید، سیاستمداران محلی محکم ایستادهاند و امکانات جدید دوچرخهسواری را افتتاح کردند و نتایج چشمگیری را دیدند. مانند دوچرخهسواران که 30 درصد از ترافیک در Rue Rivoli متعلق به آنهاست، و امروزه تعداد بیشتری از کودکان دوچرخه سوار نسبت به گذشته قابل مشاهده است.
9- وین، اتریش
وین اینبار با ساختن نقاط قوت خود در صدر 10 شهر برتر جهان قرار گرفت. این شهر با سرمایه گذاری متوسط در زیرساختهای دوچرخهسواری در خیابان ادامه میدهد، و با تلاش و سیاست و ارتباطی نوآورانه و سازنده، به توسعه این مسیر کمک میکند. کمپین 2018، # warumfährstDUnicht نمونهای از این تلاشها است.
10- هلسینکی، فنلاند
با یک هدف بلندپروازانه، بهترین کلان شهر برای حمل و نقل پایدار در جهان، پایتخت فنلاند، هلسینکی است که دقیقاً مانند پاریس، تا سال 2020 چشم انداز خود را 15 درصد دوچرخهسوار قرار داده بود و اکنون با 11 درصد، تقریباً در راه رسیدن به یک لیدر، با داشتن بیش از 800 مایل زیرساخت دوچرخه و 12 مایل مسیر بزرگراه دوچرخه (87 مایل دیگر برنامه ریزی شده!) است.
11- برمن، آلمان
برمن امسال به ردهی شماره 11 رسید و بالاترین سهم دوچرخه در آلمان (25 درصد)، به دلیل گسترش شبکه مسیرهای دوچرخه و “مفهوم منطقه دوچرخه” است. با 418 مایل مسیر مستقل برای دوچرخهسواری، ساکنان این منطقه روی دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل راحت برای سفرهای روزمره خود حساب میکنند. آخرین برنامه تحرک سبز که در سال 2018 تصویب شد، خواستار ادامه رشد این مسیر با ایجاد، هشت مسیر دوچرخه بین شهری که برای سال 2025 برنامه ریزی شده است، میباشد.
12- بوگوتا، کلمبیا
پایتخت کلمبیا شهری هیجان انگیز است که اگرچه این کلانشهر پر از ازدحام خودرو است و از کیفیت نامساعد هوا رنج میبرد، بوگوتا مطمئناً سزاوار امتیازهایی است که در فهرست امسال، رتبه 12 را کسب کرده است. این شهر به عنوان شهری با محوریت دوچرخه در آمریکای جنوبی است. به عنوان مثال، یک فعالیت هفتگی یکشنبهها این است که بیش از 60 مایل از خیابانهای شهر برای اتومبیلها بسته میشود تا شهروندان بتوانند با پای پیاده یا با دوچرخه در آن حرکت کنند.
13- بارسلون، اسپانیا
با وجود افت در رده بندی امسال، بارسلون همچنان به عنوان الگوی نوآوری در تحرک شهری عمل میکند. یک شبکه در حال گسترش و بهبود طرح توسعه دوچرخه از طریق پروژههای آزمایشی، بارسلون را برای 20مین سال پیاپی در جمع 20 شهر برتر قرار داده است. برنامه تحرک شهری که اخیراً به روز شده است، تلاش دارد تا پایان سال، بیش از دو برابر شبکه دوچرخهسواری خود را تا 190 مایل برساند.
14- لیوبلیانا، اسلوونی
اگرچه پایتخت اسلوونی امسال از لحاظ تعداد زیادی از معیارها افول کرده است، اما مطمئناً به دلیل فشار مداوم خود برای نوآوری و توسعه دوستانه دوچرخه، در بین 20 شهر برتر در سال 2019 جای خود را حفظ نموده است. لیوبلیانا، با سهم معادل 13 درصد دوچرخه، شهری کوچک است که همچنان از دوچرخهسواری در تمام سنین و با همه تواناییها برخوردار است، و در این شهر دوچرخهسواری به عنوان یک شکل اصلی حمل و نقل برای بسیاری از شهروندان است.
15- برلین، آلمان
اگرچه برنامه کمیته Volksentscheid Fahrrad برای تحرک شهری در پایتخت آلمان بسیار رضایت بخش نبود ولی با بیش از 100000 امضا، همه پرسی 2015 به طور قانونی، سنا را مجبور به ساختن یک شهر دوستدار دوچرخه کرد و اکنون، برلین امیدوار است تا با یک برنامه جدید برای دوچرخه، تصمیمگیریهای جاه طلبانه خود را عملی کند.
16- توکیو، ژاپن
توکیو سالهاست که شهر دوچرخه سواران است، نه به دلیل زیرساختها یا برنامهریزیهای رسمی، بلکه بیشتر به دلیل مردمش. در بزرگترین کلان شهر جهان، میلیونها و میلیونها نفر دوچرخه سواری میکنند، و از دوچرخههای خود برای حمل کالا، کودکان خود و رفتن به فروشگاهها، مدرسه یا قطار استفاده میکنند.
17- تایپه، تایوان
تایوان مدتهاست که مرکز تولید صنعت دوچرخهسواری است و عنوان “پادشاهی دوچرخه” را به دست آورده است. اما اخیراً این کالا را صادر میکند و برای نخستین بار امسال به جمع 20 شهر برتر جهان تبدیل شده است. تایپه در دهه گذشته واقعاً جایگاه خود را به دست آورد و طرح موفقیت آمیز دوچرخه YouBike را در سال 2009 راهاندازی کرد، و شروع به ساخت شبکهای از زیرساختهای دوچرخهسواری کرد و به اولین شهر آسیایی تبدیل شد که میزبان کنفرانس Velo-City در سال 2016 بود. هم اکنون با حمایت از دوچرخهسواری از سوی شهردار کو Ko، و برنامه ریزی برای سه برابر کردن خطوط دوچرخه در مرکز شهر تا پایان سال، تایپه پیشران است.
18- ونکور، کانادا
ونکوور به همراه مونترال به عنوان یکی از معدود شهرهای آمریکای شمالی، تلاش کرده است تا مرزها و محدودیتها را کنار بزند و پیش رو در زمینه شهرهای نوین دوچرخه فعالیت کند. در حالی که فرهنگ دوچرخه در این کلان شهر غالباً با ورزش همراه است، دولت اخیر در یک تلاش هماهنگ از تمام سنین و تواناییها برای تمرکز بر دوچرخهها به عنوان حمل و نقل پایدار، استفاده کرده است. ونکوور با بالاترین سهم دوچرخه در سطح شهر در کانادا، سال به سال بر روی شبکه دوچرخه خود میافزاید.
19- مونترال، کانادا
مونترال به عنوان تنها شهر آمریکای شمالی است که از سال 2011 همه ساله در فهرست شاخصهای ما قرار دارد. قطب اقتصادی و فرهنگی فرانسه کانادا به دلیل عدم نوآوری، چند سالی بود که در حاشیه 20 کشور برتر به سر میبرد. در سال 2017، مونترال با گسترش زیرساختهای دوچرخه و سرمایهگذاری جدید در حمل و نقل عمومی، یک تحول سیاسی را تجربه کرد. دولت جدید جسورانهترین پروژه با محوریت دوچرخه را که مونترال تاکنون ندیده بود، ارائه نمود. Réseau Express Vélo ، یک شبکه با 114 مایل مسیر دوچرخه محافظت شده یک طرفه را در سراسر جزیره توسعه داده است.
20- هامبورگ، آلمان
کلانشهر شمالی آلمان علائمی را نشان میدهد که از وضعیت موجود خسته شده است و آماده است تا هر روز دوچرخهسواری را به سطح بعدی برساند. دیر یا زود با توجه به نظرسنجیهای انجام شده، هامبورگ شبکهای از مسیر خطوط دوچرخه در خیابان، فضای پارک و … را توسعه خواهد داد.
در ویدیو زیر شهرهای دوچرخهای دنیا معرفی شده است.
دیدگاه ها
ارسال دیدگاه