برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سرویس و نگهداری دوچرخه در منزل

1- روغن کاری

روغن‌کاری دوچرخه یکی از ساده‌ترین و البته مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در منزل انجام دهید. روغن کاری به موقع قسمت‌های متحرک دوچرخه (مثل زنجیر، دنده‌ها، توپی و موتور) باعث افزایش طول عمر دوچرخه می‌شود و یک سواری راحت‌تر و نرم‌تری را برای شما فراهم می‌کند. روغن‌کاری قسمت‌های متحرک دوچرخه بایستی به صورت دوره‌ای تکرار شود. تعداد دفعات تمیزکردن و روغن‌کاری دوچرخه به مکان و مدت زمان استفاده از دوچرخه و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد. در شرایط آب و هوای آفتاب و یا دوچرخه سواری در آسفالت نیاز کمتری به تمیز کردن و روغن کاری می‌باشد، در حالی که در شرایط آب و هوای بارانی و یا آلوده باید توجه بیشتری به تمیز کردن و روغن‌کاری قسمت‌های محرک دوچرخه داشته باشید. در همین راستا، توصیه می‌شود تا در مناطق خشک هر شش ماه یکبار و در صورت استفاده در مناطق مرطوب و بارانی هر سه ماه یکبار دوچرخه روغن‌کاری گردد.

اگر قصد دارید با روغن‌کاری به موقع از دوچرخه خود نگهداری کنید، به شما توصیه می‌کنم تا ویدئو زیر را مشاهده نمایید.

2- تمیز نگه‌داشتن دوچرخه

تمیز نگه‌داشتن دوچرخه

به نظر من، افراد را می‌توان از روی وسایل آنها شناخت. برای همین است که تمیزی دوچرخه (از دید من) نشان دهنده شخصیت منظم و دقیق مالک آن است. به بیان دیگر، شست و شو مرتب و تمیز نگاه داشتن دوچرخه علاوه بر حفظ عملکرد وسیله، از دید حفظ ظاهر دوچرخه (که نشانگر شخصیت شما است) نیز دارای اهمیت زیادی است. یک مایع شوینده رقیق شده در آب (مانند آب و صابون، یا مایع شست و شوی خودرو و آب) و دستمال نرم تنها نیاز شما برای شست و شوی دوچرخه است. با این وجود می‌توانید از یک برس نرم برای پاک کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آنها دشوار است استفاده کنید.

ویدئوی زیر مراحل شست و شوی دوچرخه را آموزش می‌دهد.

3- مراقبت از باتری

 

مراقبت از باتری

باتری حساس‌ترین قطعه یک دوچرخه برقی است که قیمت بالایی نیز دارد. لذا مراقبت صحیح از باتری دوچرخه برقی دارای اهمیت بسیار زیادی است. به همین منظور، اصلی‌ترین کارها برای افزایش عمر باتری را در ادامه این مقاله باهم مرور خواهیم کرد.

  • راه‌های طولانی کردن عمر باتری دوچرخه برقی

همانطور که اشاره شد، باتری یک قطعه حساس دوچرخه برقی است که استفاده نادرست از آن می‌تواند باعث آسیب زدن به باتری و از بین رفتن سریع تر آن می‌شود. برای همین، اکیدا توصیه می‌کنیم که با مراجعه به دفترچه راهنما، دستورالعمل‌های شرکت سازنده در مورد نحوه نگه‌داری، نحوه و زمان شارژ کردن آن را به دقت مطالعه کنید. علاوه بر مطالعه دفترچه راهنمای استفاده از باتری که شامل اطلاعات مهم ایمنی و حفظ و نگه‌داری باتری می‌باشد با رعایت یک سری اصول ساده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، می‌توانید باعث افزایش کارایی و طول عمر باتری‌ها شوید.

1-3- جلوگیری از افزایش دمای باتری و خنک نگه داشتن باتری

باتری‌های دوچرخه های برقی معمولا از نوع لیتیوم لیون می‌باشند که به شرایط کاری بسیار حساس هستند. افزایش دمای باتری باعث تخلیه سریع‌تر باتری و کاهش شدید طول عمر باتری می‌گردد. بنابراین، باید تا حد امکان از افزایش دمای باتری‌ها جلوگیری نمود. افزایش دمای باتری عموماً تحت تاثیر دو عامل روی می‌دهد. از یک طرف، استفاده سنگین از دوچرخه در مسیرهای شیب‌دار موجب گرم شدن باتری می‌شود. برخی دوچرخه‌های برقی حرفه‌ای (مانند دوچرخه‌های ایویتک) دارای سیستم حفاظت از باتری بوده و با افزایش دمای غیر استاندارد باتری، دوچرخه را خاموش می‌نمایند. با این حال، بسیاری از دوچرخه‌های موجود در بازار مجهز به این سیستم نبوده و شما باید مراقب افزایش دوچرخه در هنگام استفاده‌های سنگین باشید.

قرار گرفتن دوچرخه در زیر نور مستقیم آفتاب و برای مدت طولانی یکی دیگر از دلایل افت شدید ظرفیت باتری و خراب شدن آن است. این موضوع، برای ایران که دارای اقلیم گرمسیری است دارای اهمیت دوچندان است. برای همین است که توصیه می‌کنم اگر دوچرخه خود را در زیر آفتاب رها می‌کنید (خصوصا در فصل تابستان)، باتری آن را جدا کرده و در محل دیگری قرار دهید. این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عمر باتری شما داشته باشد.

در نهایت، تجربه ما در ایویتک نشان داده است که قرار گرفتن باتری زیر نور مستقیم آفتاب و یا استفاده سنگین از دوچرخه بدون توجه به دمای باتری تنها می‌تواند باعث کاهش عمر باتری گردد ولی، اگر این دو عامل همزمان رخ دهد (استفاده سنگین از دوچرخه، در دمای بسیار بالا محیط) امکان خرابی کلی باتری‌های دوچرخه وجود خواهد داشت.

2-3- استفاده از شارژر متناسب باتری

گاهی به دلایلی ممکن است شارژر باتری دوچرخه خراب شده و شما ناچار به تعویض آن شوید و پیشنهاد می‌شود که حتما از شارژر متناسب با باتری استفاده کنید و از هر شارژری جهت شارژ باتری ها استفاده نکنید چراکه ممکن است باعث خراب شدن باتری و کاهش طول عمر باتری گردد.

3-3- نیمه پر نگه داشتن باتری

باتری دوچرخه برقی خود را نیمه پر نگه دارید چرا که باتری صد در صد پر شده ظرفیت آن را در ادامه کاهش می‌دهد و از آن مهم تر شارژ صد در صد باتری دوچرخه برقی برای باتری مضر می‌باشد و در صورتی که باتری را برای مدتی بی‌استفاده رها می‌کنید دقت کنید که بیش از 80 درصد و کمتر از 40 درصد شارژ نداشته باشد.

4-3- عدم شارژ باتری در دماهای بالا و یا زیر صفر

چرا که می‌تواند باعث آسیب زدن به باتری و شارژر آن شود.

5-3- باتری را به صورت منظم خالی نکنید.

خالی بودن باتری لیتیومی برای آن مضر می‌باشد. اگر در دوچرخه سواری طولانی باتری برای معدود دفعاتی صفر شود ایرادی ندارد اما اگر آن را به صورت منظم خالی کنید حتما ظرفیت آن کاهش می‌یابد.

6-3- کاهش تعداد شارژ و دشارژ باتری

با کاهش میزان شارژ و دشارژ باتری می‌توانید باعث افزایش سیکل کاری و راندمان باتری شوید. در صورتی که از دوچرخه برقی خود به صورت کوتاه مدت استفاده می‌کنید به جای اینکه هر روز باتری دوچرخه خود را شارژ کنید بهتر است که بعد از چند بار استفاده آن را شارژ کنید.

4- چک کردن تایرها و فشار باد آن‌ها

چک کردن تایرها و فشار باد آن‌ها

تایرها و فشار باد آن‌ها را هر چند وقت یک بار بررسی کنید. دوچرخه سواری در حالتی که فشار باد تایرها به درستی تنظیم شده باشد می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل و راحتی شما بر دوچرخه داشته باشد. اختلاف اندک در فشار تایر می‌تواند به طور چشمگیری بر عملکرد و راحتی دوچرخه شما تاثیر بگذارد و لازم است که فشار لاستیک به مقدار توصیه شده توسط سازنده لاستیک و تایر قرار گیرد. در حالتی که فشار باد تایرها زیاد باشد باعث کاهش سطح تماس با زمین و کنترل ضعیف دوچرخه سوار می‌شود و در حالت فشار باد خیلی کم، می‌تواند باعث پنچری و عدم تمرکز بر دوچرخه سواری شود.

علاوه بر تنظیم بودن فشار باد تایرها نیاز می‌باشد که بررسی کنید که لاستیک‌های شما بیش از اندازه ساییده نشده باشد چرا که می‌تواند باعث افزایش لغزندگی به خصوص در شرایط بارانی و افزایش احتمال پارگی و نفوذ اجسام تیز به داخل تایر گردد و به طور خاص می‌توانید به دنبال بریدگی یا نفوذ سنگ، میخ و… در آج لاستیک خود باشید تا از مواردی که احتمالا باعث سوراخ شدن لاستیک و به دنبال آن پنچر شدن دوچرخه می‌شود جلوگیری کنید.

ویدئوی زیر اطلاعات مفیدی در مورد تنظیم فشار باد تایرها و میزان آن، در اختیار ما قرار می‌دهد.

5- اطمینان از محکم بودن پیچ و مهره‌ها

اطمینان از محکم بودن پیچ و مهره‌ها

از آن جایی که اجزای دوچرخه با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند پس از مدتی از خرید دوچرخه ممکن است بعضی از پیچ و مهره‌ها شل شوند که برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاورند نیاز می‌باشد که به صورت هفتگی یا ماهانه آن ها را چک کنیم.

برای این کار نیازی به مهارت خاصی نمی‌باشد و کافیست هر پیچ و مهره‌ای که روی دوچرخه می‌باشد را خیلی سریع چک کرده و در صورتی که بازی بیش از حدی در پیچ و مهره‌ها وجود دارد کمی آن ها را سفت کنید و باید در نظر داشته باشید که پیچ ها را نباید خیلی محکم کنید چرا که ممکن است بعد از چند بار باعث هرز شدن پیچ و مهره‌ها شوید.

6- چک کردن ترمز

چک کردن ترمز

اطمینان از عملکرد ترمزها همانطور که انتظار می‌رود برای امنیت شما بسیار مهم می‌باشد و باید همیشه از عملکرد درست ترمزها قبل از سوار شدن دوچرخه اطمینان داشته باشید و لازم است که شما ترمزهای موثری داشته باشید چراکه در غیر اینصورت می‌توانید در یک تصادف جدی قرار بگیرید. قبل از سوار شدن ترمزها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که ترمزها مطابق آنچه انتظار دارید عمل می‌کنند و هر چند هفته یکبار لنت‌های ترمز خود را چک کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن‌ها کنید.