برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای خرید کلاه برای دوچرخه سواری

دوچرخه‌سواری اگرچه یک تفریح هیجان‌انگیز است اما ممکن است خطراتی را هم به همراه داشته باشد که این خطرات را می‌توان با رعایت نکات ایمنی تا حد زیادی کاهش داد. داشتن کلاه ایمنی برای دوچرخه سواران در تمامی گروه های سنی الزامی است. پس فرقی نمی کند که شما دوچرخه سواری را تازه شروع کرده اید یا در آن حرفه ای هستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام دوچرخه‌سواری رعایت کنید، استفاده از کلاه ایمنی است.

اما این هم که کلاه انتخابیتان چه مشخصات و ویژگی‌هایی داشته باشد، دارای اهمیت زیادی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید کلاه دوچرخه‌ را دارید و یا می‌خواهید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کلاه خود را براساس سبکتان انتخاب کنید

در درجه اول باید یک کلاهی بخرید تا با سبک سواری‌تان هماهنگ باشد. توجه به این فاکتور می‌تواند انتخاب را ساده‌تر کند و شما را به سمت محصولاتی که مناسبتان هستند، هدایت نماید. به‌طورکلی سه نوع کلاه مخصوص برای دوچرخه‌سواری در بازار وجود دارد.

یکی کلاه دوچرخه سواری تفریحی (Recreational bike helmets) که می‌تواند به صورت اولیه در برابر ضربه‌های عمومی شما را محافظت کند و انتخابی مقرون به صرفه است. دوم کلاه مناسب برای دوچرخه‌سواری جاده‌ای (Road bike helmets) که بسیار وزن کمی دارد، دارای تهویه مناسب است و طراحی آیرودینامیک دارد.

بنابراین می‌توان آن را یک گزینه بسیار عالی برای جاده دانست. سوم کلاه‌هایی که مناسب دوچرخه در کوهستان (Mountain bike helmets) مناسب هستند. این کلاه‌ها تهویه مناسب دارند و پشت سر را بیشتر از قسمت‌های دیگر پوشش می‌دهند زیرا دوچرخه‌سواران کوهستانی را بیشتر سقوط از پشت تهدید می‌کند.داشتن کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری می تواند احتمال آسیب به سر ، گردن و صورت را تا 80 درصد کاهش دهد.

دوچرخه سوار دارای کلاه

بیشتر بخوایند: تفاوت دوچرخه شهری و کوهستانی 

به استانداردهای ایمنی توجه کنید

به صورت قانونی همه کلاه‌های ایمنی که تولید و وارد بازار می‌شوند باید استاندارد CPSC داشته باشند تا ایالات متحده اجازه فروش آنها را بدهد. این قانون، مرگ ناشی از صدماتی که هنگام دوچرخه‌سواری به سر می‌خورد را کاهش می‌دهد. بنابراین هنگام خرید باید به این استاندارد توجه نمایید.

یک کلاه مناسب با سرتان انتخاب کنید

کلاهی که انتخاب می‌کنید باید برای سرتان مناسب باشد. هم باید سایز مناسب را درنظر بگیرید و هم اینکه با کلاهتان راحت باشید. سعی کنید کلاهی را انتخاب کنید که قابل تنظیم باشد. انتخاب یک محصول سبک که هیچ‌گونه پیچیدگی در ساخت آن وجود دارد، می‌تواند ارزشمند باشد خصوصا برای خانوم‌ها که قرار دادن موهایشان درون کلاه کمی سخت است.

ویژگی‌های ایمنی را در نظر بگیرید

نکته بعدی که باید هنگام خرید بدان توجه کنید، ویژگی‌های امنیتی است. شما باید هنگام خرد به مواردی همچون اینکه آیا از فناوری‌های جدید حفاظتی در ساخت کلاه استفاده شده است؟ آیا کلاه سبک و خنک است؟ آیا طراحی زیبا و آیرودینامیکی دارد؟ و… دقت کنید. همچنین اگر مسائلی همچون آینه و سیستم نوری برایتان مهم است نیز آن را هنگام خرید به فروشنده مطرح نمایید تا گزینه‌هایی با این مشخصات را به شما معرفی کند.

 

کلاه‌تان باید با عینکی که می‌زنید تناسب داشته باشد

برای کسانی که هنگام دوچرخه‌سواری عینک طبی یا آفتابی می‌زنند؛ توجه به این تناسب عینک با کلاه هم ضروری است زیرا در غیر این صورت هنگام استفاده همزمان از عینک و کلاه اذیت خواهید داشت. تنها راهی که می‌توانید از این موضوع مطمئن شوید این است که هنگام خرید کلاه عینکتان را هم همراه خود ببرید.

مقرون به صرفه باشد

طبیعتا باید کلاهی را انتخاب کنید که از نظر قیمت برایتان مقرون به صرفه باشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است یک کلاه ارزان قیمت استانداردهای لازم را نداشته باشد و اصلا استفاده کردن و نکردنش تفاوتی در ایمنی شما ایجاد نکند بنابراین به دنبال کلاهی باشید که با توجه به استانداردهای لازم قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به بقیه داشته باشد.

در کلاه دوچرخه‌سواری چه تکنولوژی‌هایی استفاده شده است

از آنجایی که کلاه دوچرخه‌سواری قرار است از سر مراقبت کند، باید کیفیت بالایی داشته باشد. در یک کلاه دوچرخه‌سواری باید تکنولوژی‌های زیر وجود داشته باشد تا بتوان آن را یک کلاه خوب و استاندارد دانست.

به سیستم ضربه‌گیری چند جهته مجهز باشد

این قابلیت می‌تواند هنگام بروز حادثه نیروی چرخشی را تا ۴۳ درصد کاهش دهد. این سیستم درواقع یک آستری نازک و کم اصطکاک داخل کلاه است. قابلیت ضربه‌گیری چند جهته می‌تواند در هنگام حادثه نیروی چرخشی را تا ۴۳ درصد در مقایسه با مدل‌های بدون این سیستم کاهش دهد.

این پوشش کمک می‌کند تا اثر ضربه از چند میلی متری کاهش پیدا کند. از سال 2010 این سیستم روی کلاه‌های تولید شده توسط برندهای مختلف مانند ترک  (Trek)، بل  (Bell)، اسکات  (Scott)، کنندال (Cannondale)  و جیر (Giro)  استفاده می‌شود و بنابراین بهتر است شما هم کلاهتان را از میان یکی از این برندها انتخاب کنید.

امکانات جانبی

معمولا داخل کلاه‌های ایمنی خوب، از چند پد ضخیم استفاده شده است تا در صورت وقوع هرگونه اتفاقی ضربه‌گیری بهتر انجام شود. این پدها قابل تعویض هستند و اگر از برند بسیار خوبی خرید کرده باشید، روی کلاه پد یدکی هم در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین معمولا کلاه‌های استاندارد، امکان فیت و تنظیم دارند. نگهدارنده چانه یکی دیگر از امکانات جانبی کلاه‌های استاندارد است. این نگهدارنده بهتر است چرمی و نرم باشد تا شما هنگام استفاده از کلاه احساس راحتی کنید.

لوازم الکترونیکی

برخی از برندها روی کلاه‌هایشان از لوازم الکترونیکی همچون چراغ‌های اختیاری، پوشش‌های هوای سرد و سایر لوازم جانبی خاص (مانند آینه) هم استفاده می‌کنند. این کلاه‌ها بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد دارند هزینه بالایی برای خرید کلاه بپردازند.

 خرید کلاه ایمنی برای کودکان 

حتما می دانید که کلاه دوچرخه سواری کودکان با کلاه ایمنی بزرگسالان تفاوت دارد.شما باید برای کودک خود کلاهی را انتخاب کنید که متناسب و استاندارد با سایز سر کودک باشد،برای کودکان در حال رشد باید کلاه به روز خریداری شود.کلاه ایمنی که دارای سگک های از جنس مغناطیسی هستند برای کودکان مناسب  است به دلیل اینکه  موجب آسیب به چانه کودک نمی شوند.همچنین کلاه مخصوص کودک دارای لایه های محافظتی از چشم در برابر نور خورشید است.بنابراین بهتر است در هنگام خرید کلاه ایمنی برای کودکتان این نکات را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب درباره نکاتی که باید هنگام انتخاب و خرید کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری یکی از مهم ترین لوازم جانبی دوچرخه است با شما صحبت کردیم. هنگام انتخاب کلاه در درجه اول گزینه‌هایی که استانداردهای لازم را دارند پیدا کنید و بعد براساس انتظارات و بودجه خود از میانشان یک گزینه را بخرید.اگر شما از کلاه قدیمی دوچرخه سواری استفاده می کنید بد نیست که بدانید لایه های محافظ کلاه در طی چند سال استفاده از بین می رود بنابراین توصیه ما این است که برای دوچرخه سواری ایمن در کنار داشتن دیگر تجهیزات کلاه جدیدی را خریداری کنید. بنابراین کلاه ایمنی مستقیما با امنیت شما گره خورده است. پس به هیچ عنوان به خرید کلاه بدون استاندارد به خاطر ارزان بودنش فکر نکنید. و حتما بعد از خرید دوچرخه به فکر انتخاب یک کلاه مناسب باشید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.