برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کیت دوچرخه برقی برروی چه دوچرخه هایی نصب نمی شود؟

دوچرخه عادی و دوچرخه برقی از لحاظ قطعات مکانیکی خیلی با یکدیگر شباهت دارند یعنی هر دو وسیله، دو چرخ دارند و از لحاظ دنده‌ها، ترمزها، پدال، صندلی، فرمان و… خیلی به یکدیگر نزدیک هستند و همین موضوع باعث شده که شما بتوانید دوچرخه‌های عادی خود را با نصب یک سری قطعه تبدیل به یک دوچرخه برقی کنید.

اگر در ذهنتان این سؤال وجود دارد که آیا می‌توانید دوچرخه عادی خود را برقی کنید یا نه باید پاسخ دهیم که بله، این کار قابل انجام است و کار استانداردی هم هست. به‌ این خاطر که بسیاری از دوچرخه‌های خارجی از لحاظ فریم تفاوتی بین نمونه عادی و نمونه برقی ندارند و فریم‌های دوچرخه در حالت عادی هم می‌توانند وزن‌های بالا را تحمل کنند، بنابراین از این بابت مشکلی ایجاد نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که بتوانید اکثر دوچرخه‌های عادی خود را با نصب چند قطعه همچون موتور، باتری، کنترلر، صفحه نمایش، دسته گاز، سیم‌کشی‌ها و… تبدیل به یک دوچرخه برقی کنند. اما باید این نکته را بدانید که امکان نصب قطعات برقی روی بعضی از دوچرخه‌ها به خاطر شرایط خاصی که دارند، امکان‌پذیر نیست. ما در ادامه این مقاله از مجله ایویتک خواهیم گفت که چه دوچرخه‌ای برای برقی شدن مناسب است و کی باید تصمیم بگیریم که دوچرخه خود را برقی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تبدیل دوچرخه عادی به برقی

واقعیت این است که خیلی از دوچرخه‌های معمولی که در خانه داریم، با کیفیت هستند و فقط به این دلیل که مسیرهای شیب دار سر راهمان قرار دارد و یا حوصله پدال زدن نداریم، از آنها استفاده نخواهیم کرد. این باعث می‌شود که ما یک سرمایه در منزل خود داشته باشیم که استفاده نمی‌شود اگر بتوانیم این را تبدیل به یک دوچرخه برقی کنیم امکان استفاده بهتر از این سرمایه فراهم شود.

یک موضوع دیگر که انسان‌ها را به سمت خرید فریم عادی و تبدیل آن به برقی سوق می‌دهد این است که اکثر دوچرخه‌های برقی موجود در بازار از لحاظ تنوع رنگ، سایز و امکانات محدودند زیرا فروش دوچرخه برقی به طور کلی محدودتر از دوچرخه عادی است و انسان‌هایی که یه دوچرخه خاص می‌خواهند معمولا دوچرخه عادی مطابق سلیقه خود می‌خرند و بعد آن را تبدیل به دوچرخه برقی کنند.

به این صورت یک دوچرخه خواهند داشت که از لحاظ مکانیکی و سایز بندی و رنگ و… مطابق سلیقه‌شان باشد. از لحاظ برقی هم آن چیزی که می‌خواهند باشد. یعنی قدرت موتور و ظرفیت باتری و کیفیت باتری … سفارشی روی آن نصب کنند و یک دوچرخه ایده‌آل داشته باشند. پس اگر یه دوچرخه عادی با کیفیت داخل منزل خود دارید و یا یک دوچرخه‌ای می‌خواهید که خاص و متفاوت باشد، دوچرخه عادی را به برقی تبدیل کنید.

چه دوچرخه‌ هایی قابلیت برقی شدن دارند؟

اکثر دوچرخه‌های داخل بازار قابلیت برقی شدن دارند اما بسته به نوع دوچرخه امکانات و قطعاتی که روی آنها قابل نصب است، با هم دیگر تفاوت دارند. اول باید بگوییم روی چه دوچرخه‌هایی امکان نصب قطعات برقی نیست یا نصب قطعات برقی توصیه نمی‌شود.

نکته مهم بعدی این است که دوچرخه‌هایی که کمک میانی دارند یعنی یک کمک در راستای لوله زین دارد. این مدل دوچرخه‌ها برقی نمی‌شوند زیرا کمک میانی باعث می‌شود که باتری دوچرخه که جای قمقمه نصب می‌شود روی این  دوچرخه نتوانید نصب کنید.(فرم فولادی رو قبلا اشاره نکردیدی اما یهویی اضافه میشه تو اینده ) پس اگر دوچرخه‌ای با فریم فولادی دارید یا دوچرخه‌ای دارید که کمک میانی دارد این دوچرخه‌ها در حالت کلی قابلیت برقی شدن ندارند.

موضوع بعدی که باید در برقی کردن دوچرخه در نظر بگیریم امکانات مکانیکی است. باید دقت کنید که آیا این دوچرخه امکان تحمل توان موتور را دارد یا نه. به طور خاص ترمز اهمیت زیادی دارد. امکان نصب موتور بیشتر از 500 وات روی دوچرخه‌هایی که ترمز لقمه یا ترمز دیسکی سیمی دارند نصب نمی‌شود. زیرا این موتورها نزدیک ۴۰ کیلومتر سرعت دارند که ترمزهای لقمه و ترمزهای دیسک سیمی این قابلیت را ندارند که در سرعت‌های بالاتر از ۴۰ کیلومتری در فاصله معقول و استاندارد شما را نگه دارند بنابراین اگر دوچرخه با موتور 1000 وات می‌خواهید که بتواند ۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت برود باید حتما ترمز هیدرولیکی روی دوچرخه خود نصب کنید.

در اکثر دوچرخه‌ها امکان نصب کیت دوچرخه برقی وجود دارد و ما مجموعه دوچرخه برقی ایویتک میتواند می‌توانیم این کار را برای شما انجام دهیم اما یک نکته خیلی مهم که باید مد نظر داشته باشید دوچرخه‌ای که می‌خواهید برقیش کنید، از لحاظ ارزش و قطعات در وضعیتی باشد که برقی کردنش برای شما به صرفه باشد. مثلا برقی کردن یک دوچرخه ارزان قیمت منطقی نیست و  ارزش این کار را ندارد.

موضوع بعدی این است که در برقی کردن دوچرخه چه اتفاقی می‌افتد. وقتی که دوچرخه عادی شما تحویل بخش سفارشی شرکت ایویتک می‌شود، در ابتدا ترمز، لاستیک، دنده و فریم شما  به‌صورت کامل بررسی  و سرویس می‌شود. ا سپس روغن کاری انجام می‌شود و به عبارت ساده‌تر خیال شما را قبل از استفاده از امکانات مکانیکی دوچرخه  راحت می‌کنند.

در قدم بعدی دسته گاز، صفحه نمایش، بوق و چراغ جلو روی دوچرخه‌ نصب و اتصالات الکتریکی برقرار می‌شوند. کار بعدی که انجام می‌شود سوراخ کاری روی فریم است که با استفاده از سی ان سی فریم دوچرخه را سوراخ می‌کنند و باتری روی دوچرخه و در قسمت قمقمه نصب می شود. در نهایت سیم‌کشی‌های صفحه نمایش و ال سی دی به دوچرخه اضافه می‌شود. سوراخ‌کاری‌های انجام شده بسیار پیشرفته و کامپیوتری انجام می‌شوند، سیم‌کشی‌ها به داخل فریم منتقل می‌شوند و اینکار باعث میشود زیبایی دو چندانی به دوچرخه برقی شما بدهد . بنابراین دوچرخه بسیار زیبایی به شما تحویل داده می‌شود.

مرحله بعدی این است که دوچرخه برقی در اتاق های تست توسط متخصصان مجموعه ایویتک به صورت کامل در مسافت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری تست می‌شود تا مطمئن شویم همه قطعات به درستی کار می‌کنند. تبریک، دوچرخه برقی شما آماده است.  وقتی دوچرخه به صورت کامل آماده شد، با شما تماس گرفته می‌شود تا دوچرخه خود را تحویل بگیرید.

کیت دوچرخه های برقی

انتخاب کیت و موتور مناسب برای دوچرخه

به‌طورکلی بیشتر کیت‌هایی که برای برقی کردن دوچرخه استفاده می‌شود، ۲۵۰ وات، ۵۰۰ وات، ۷۵۰ وات و ۱۰۰۰ وات هستند. علاوه بر این ظرفیت باتری هم در کیت‌های تبدیلی موضوع مهمی است. سایر آپشن‌ها مثل صفحه نمایشگر رنگی، کروزکنترل ، کنترلر، چراغ جلو اتوماتیک، فست شارژر و… در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید روی هر کیتی که انتخاب می‌کنید این آپشن‌ها رو اضافه یا کم نمایید.

اما نکته اصلی در این مورد، انتخاب درست موتور دوچرخه است.  این انتخاب به نیازها و ویژگی‌های شما برای مثال وزن، مسیری که می‌خواهید طی کنید و مسافت مورد نظرتان شما بستگی دارد. این سه عامل مهم در انتخاب موتور تأثیرگذارند. در ادامه، به شما راهنمایی می‌کنیم که چگونه یک موتور مناسب انتخاب کنید.

به طور خلاصه، انتخاب موتورهای 250 وات برای شهرهای شیب‌دار مانند تهران و مناطقی مانند پاسداران، ولنجک و سعادت‌آباد اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا قدرت کافی برای صعود در این شیب‌ها را ندارند. برای این شهرها، حداقل توان 500 وات پیشنهاد می‌شود. اما اگر علاقه‌مند به سرعت و شتاب بالا و پیمایش با سرعت 60 کیلومتر در ساعت هستید، می‌توانید موتور 1000 وات نصب کنید. در نهایت، اگر دوچرخه‌تان لاستیک‌های پهن دارند، می‌توانید از موتورهای 750 وات استفاده کنید که برای این نوع دوچرخه‌ها طراحی شده‌اند.

بخش بعدی که باید در نظر داشته باشید، میزان پیمایش است. براساس نوع پیمایش، می‌توانید باتری با ظرفیت 620 وات برساعت یا حتی دو باتری دوتایی را در نظر بگیرید. بنابراین میزان روزانه‌ پیمایش مورد نظرتان، به میزان ظرفیت باتری ارتباط دارد.

در بیشتر موارد به افرادی که مشتاق به رکاب زدن بیشتر و از بین نبردن لذت دوچرخه سواری  و طی مسافت بیشتر هستند پیشنهاد میشود از موتور های 500 وات با باتری های 620 وات بر ساعت استفاده کنند

هزینه تبدیل دوچرخه عادی به برقی

هزینه تبدیل یک دوچرخه معمولی به برقی، به گزینه‌های زیادی بستگی دارد. به‌طور میانگین هزینه این کار بین 47 میلیون تا حدود 60 میلیون تومان است و در این محدوده، می‌توانید با موتورهای مختلف، ظرفیت‌های متفاوت باتری و گزینه‌های مختلف مانند فست شارژر و صفحه نمایش کار کنید. در نهایت، اگر سوالی در این زمینه دارید، لطفاً شماره تماس خود را بگذارید تا کارشناسان ما برای راهنمایی بیشتر با شما تماس بگیرند و یا سوال خود را در چت آنلاین از کارشناسان ما بپرسید.